Cursorisch leren

Tijdens de opleidingsdagen krijg je les van bevlogen topdocenten. Je verdiept je kennis en deelt ervaringen met collega’s uit het hele land.

Tijdens het studiejaar kom je zo’n veertig dagen naar het opleidingscentrum in Utrecht voor het cursorische deel van de opleiding. Voorafgaand aan de lesdagen leg je de theoretische basis door middel van zelfstudie. Tijdens de bijeenkomsten richt de docent zich vooral op het toepassen van de kennis en casuïstiek.

 

 

Door ervaringen te delen en praktijksituaties te bespreken met collega’s van verschillende instellingen die te maken hebben met diverse patiënten, verbreed je je horizon en bouw je aan een groot netwerk.Expert worden kun je namelijk niet alleen. De verpleegkundige beroepsgroep wordt competent door kennis en ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Wij zien het als onze taak om dit proces te faciliteren.

 

Opleidingsjaar

Elk studiejaar is verdeeld in drie onderwijsblokken van drie maanden. Tijdens elk trimester komen twee modules aan bod die worden afgesloten met een toets. Alle opleidingsdagen zijn door de werkgever betaalde werktijd en vallen binnen de arbeidsleerovereenkomst.

 

 

Opleidingsdag

De opleidingsdagen zijn opgedeeld in twee dagdelen van elk drie uur; van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. De studiedagen voor de eerstejaarsstudenten zijn op maandag en dinsdag. Het tweede jaar vinden de lessen plaats op woensdag en donderdag en in het derde jaar op vrijdag. De studiedagen zijn evenwichtig over het jaar verdeeld en worden voor iedere leergang een jaar van tevoren bekend gemaakt.

 

Vakantie

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt adviesdata vast voor de schoolvakanties en vrije dagen. Daarbij wordt Nederland opgedeeld in verschillende regio’s. De opleiding volgt de regio Midden-Nederland. Je kan dus heel ver vooruit al je vakanties plannen. Een exacte vakantieplanning, die minimaal de vakantieperiodes van Midden-Nederland omvat, staat vermeld in het opleidingsportaal.

 

Docenten

Actuele werk- of onderzoekservaring in het betreffende vakgebied is een belangrijk criterium om les te mogen geven bij GGZ-VS. De (hoofd) docenten die betrokken zijn bij de opleiding zijn dan ook zonder uitzondering als expert werkzaam in het specifieke vakgebied waarin zij lesgeven. Alle docenten die lesgeven in het klinisch handelen zijn BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren. Maar bovenal zijn onze docenten bevlogen professionals die hun kennis en expertise willen overbrengen. Hierdoor zijn de lessen actueel en relevant en ben je als student bij GGZ-VS altijd op de hoogte van de nieuwste inzichten in het betreffende vakgebied.